12. mars 2010

Svipptur t Bergen :)

Då va eg tbake på Bømmelulu igjen. Merke eg e sliten itte to lange, men kjekke dager i Bergen. Dro tidlig i går, någen halv åtte og någen halv ni. Båten fra Rubbestadneset gjekk kl. ni. De fleste av oss sov litt i løpet av den båtturen der. Me va nok litt forsinka, så me va i land i Bergen ca. ti på tolv, og då va d å gå rett t FN-sambandet. Der fekk me generell info om FN, FNs organer, og me fekk også se litt live fra konferansen i Genève. Artig!

Fekk ein liten pause, før Latin-Amerika gjekk t SOS-Barnebyer og me i Afrikaklassen dro på besøk t TV2. Kjekt og morsomt å se sportsstudioet, og me fekk omvisning rundt om i heile bygget (utenriks, sporten, innenriks, miksing og alt mulig). Tøft va d, ja! ;) Va så vidt innom fakultetet for jus for å spisa litt mat, før me gjekk t nabobygget som då e CMI (Christian Michelsen Institutt). Der såg me ein film, "Crude", som handla om olje og oljesøl i diverse områder i Ecuador. Fust itte ein halvtime, fant me ut at filmen gjekk i et litt sakte tempo, og d blei litt humor ut av d då... :P Diskusjon og spørrerunde ittepå.

Eg sko bo hos søskenbarnet (fetteren) t mamma med familie, og de kom (så snille som de e) og henta meg litt før kl. sju (då hadde me altså holdt på heile dagen). Litt spent på oppholdet siå eg bare hadde truffet de ein gang før, men d blei et veldig koselig opphold med litt leking (tremenningen min på seks år), møye snakking og eg fekk et kjempegodt hjemmelaga brød både t kvelds og t frokost i dag (fredag).

Måtte stå opp halv sju, men d gjekk overraskende fint (hadde fått meg ein god natts søvn...). Koselig å spise frokost sammen med mine koselig verter, og d blei te og avis i godstolen, før eg blei kjørt t nærmeste bussholdeplass, "hadet" og bussen ned t byen. Takk for et veldig hyggelig opphold! :) Bussturen gjekk fint, men eg rota meg litt vekk då eg sko finna Johanneskjerkå (der me sko møta). Fant den likevel før kvart på ni. Me starta dagen med besøk på RAFTO-huset der me fust hørte på et bra foredrag om Redd Barna. Og itte d blei d generell info om RAFTO, ka de står for og sånt. Og litt oppgaver. Gøy!

Siste stopp va på UiB, der me fekk råd fra studieveiledere på forskjellige fakultet. Ein time fri der me vandra litt rundt i byen, og 16.05 gjekk båten fra Bergen tbake t Rubbestadneset. Sov på heile turen, og me va tbake her på skolen då uret viste halv sju. Litt mat, møye snakking i fellesstuå, og nå e eg ganske så trøtt...

Hos FN-sambandet

I studioet t sporten

TV2 Sporten :P

Legg igjen ein fin tanke