26. jan. 2010

Verden e ikkje bare bare...

Bare sånn hvis folk lure, så e eg fremdeles lykkelig og glad sjøl om tittelene på dagens innlegg kanskje e ein smule dystert. Men d e jo sant d som står der... Va heldigvis ikkje fullt så tett i nasen då eg våkna i morges som d eg va i går :) Og eg hadde greid å sove litt mer (og bedre), så eg va hellr ikkje fullt så trøtt. Itte å ha hørrt på nyhetene og sagt "ja" (opprop vett du), hadde me "hviskeleken" som morgensamling. Setningen me sko hviska blei nok litt annerledes enn d den starta som :P Morsom start på dagen i hvert fall. Fekk i meg litt mat og drikke ittepå ("uten mat og drikke, duger helten ikke..."). 


D va då me sko inn t timen at me skjønte d va någe. Me sko ver i lag med Latin-Amerika, men d tok ein stund før me fekk komma inn i klasserommet. Og då me sko t å gå inn, måtte me trekka ein lapp kver der d sto navnet på et land. Me sko nemlig spela "handelsspillet", der me representerte seks forskjellige land (Norge, USA, India, Brasil, Tanzania og Bangladesh). Eg trakk "Brasil". Me fekk utdelt forskjellige ressurser, og så måtte me forhandla oss frem t å få de andre ressursene me trengte for å laga produkter (av papir) som me sko selga t verdensbanken. Og for ein urettferdig verdensbank! Den godkjente alt USA og Norge kom med, mens me andre fekk bare godkjent et par av produktene me lagte. Og i tillegg hadde me naturkatastrofer!!! Diskuterte litt rundt dette ittepå, og d satte ting i perspektiv...


Tid for lunsj. Matpakken blei slukt og rett opp for å henga opp vasken min og setta på ein ny. Någe aent som også satte ting i perspektiv, va ein artikkel på dagbladet.no om ein mann som blei begravd uten å ha någen t stede. Tenk så ensomt han må ha levd. Trist... Ellrs så såg me to filmer, diskuterte litt rundt omkring U-landsgjeldå og situasjonen t Haiti. Indisk mat på menyen i dag (kylling tikka masala med ris og nanbrød og indisk riskrem t dessert). Smakte godt! Slappt møye av (ska prøva å få vekk den hersens snuen), litt kvelds, Spotify og masse snakking i fellesstuå :D



"Handelsspillet"



Indisk mat på menyen

2 fine tankar - legg igjen noko fint du også

Elisabeth sa...

Hehe, huske me hadde d spillet på leirskolen i 6 klasse... eg blei Norge, å me vant me glans:D

Silje sa...

Norge vant her hos oss også... :P

Legg igjen ein fin tanke