23. mars 2012

Bøker som fenge

De to siste dagene har eg vært heilt oppslukt i bokå Englemakersken av Camilla Läckberg. Fekk låne den av ei i Agder Brass og på to dager hadde eg lest den ut. Dette e den åttende bokå i serien om politimannen Patrick Hedström og kona hans, forfatteren Erica Falck. Serien e i sjangeren krim og bøkene fenge fra fuste stund. Akkurat sånn va d med den siste bokå også. Eg klarte rett og slett ikkje å legga den fra meg. De fire fuste bøkene i serien leste eg då eg va på tur t Afrika sammen med klassen min fra folkehøgskulen. Alle hadde med ei bok (eller flerne) kver, så kunne me byttelåne itte kvert som folk blei ferdig (greit å ha någe å lese på i bussen, på flyet, på sengå om kvelden...). Hu eine hadde då med seg de fire fuste i denne krim-serien og d tok ikkje lang tid før eg blei hekta. Bøkene e lettleste, de blande nåtid og fortid, du vett ka du får, så like du bedre uforutsigbar krim, e kanskje ikkje dette bøkene for deg. Likevel anbefale eg på d sterkeste å prøve ei av bøkene, for sjøl om de e lettleste, klare Läckberg å holde på spenningen t siste slutt! Ellers va me innom Trykkeri 07 i dag for å få et prøvetrykk av brosjyren eg lage i medieproduksjon. Ska ikkje ha prøvetrykket klart før i slutten av april, men greit å ha tatt kontakt og vite at eg ei gang. Og så får eg jo skreve litt på bacheloroppgaven sånn innimellom. Seinere i kveld ska me på kino med et vennepar for å se Kompani Orheim. Glede meg! Har forresten begynt på den tjukke bokå Shantaram som eg fekk t jul. Foreløpig virke den veldig bra, sjøl om d tar litt tid å lese ut drøyt 900 sider. Men så e d så herlig å kunne sitte ute i solå med ei god bok i fanget, hørre fuglene kvitre, se påskeliljene stikke opp av jordå. Våren e ein herlig årstid!

Legg igjen ein fin tanke