1. juli 2011

Hercule Poirot

Agatha Christie. Krimdronning nummer 1. Eg har alltid vært fan av bøkene t Christie, og då spesielt bøkene om den belgiske detektiven Hercule Poirot (må for all del ikkje kalle Poirot fransk). Poirot e blitt udødeliggjort utallige ganger på scenen, film og TV, og den som virkelig har gitt liv til karakteren e den engelske skuespilleren David Suchet. Siden 1989 og fram t i dag e d lagt 65 episoder om den lille belgieren og d komme antakeligvis t å komme enda flerne episoder.

David Suchet (i midten) som Hercule Poirot.
Kaptein Hastings (venstre) og Detective Chief Inspector Japp (høyre)
Hercule Poirot opptrådte for fuste gang i bokå Stylesmysteriet. Romanen e lagt t tiå under fuste verdenskrig i England. Den siste romanen der Poirot e hovedpersonen, e Curtain og kom ut i 1975 (romanen blei skreve under andre verdenskrig, men Christie ga den ikkje ut før i 1975...). T sammen skreiv Christie 33 romaner og 51 noveller om Hercule Poirot. For å kort beskrive Poirot e han ein liten mann med eggeformet hode, ofte svarte lakksko, ein velformet svart mustasje, trippe når han går og han bruke sine "små grå celler" for å løse et mord eller et mysterium. Ein karakteristisk liten herremann med andre ord. Han får ofte hjelp av sin venn kaptein Hastings og de hjelpe ofte Scotland Yard med inspektør Japp i spissen. 

Eg kan ikkje sei med sikkerhet korti eg blei interessert i Christie og Poirot, men eg har alltid likt spenningsromaner (slukte både Nancy Drew og Hardyguttene då eg va yngre). Eg e ikkje hundre og ti prosent sikker, men eg har lest bortimot alle bøkene t Christie og mange av romanene med Poirot i hovedrollen har eg lest både to og tre ganger. Christie skreiv også mange andre krimromaner der Tommy & Tuppence og Miss Marple dukke opp og også uavhengige krimromaner der ingen av krimheltene hennes e med. Den beste av de uavhengige e definitivt Og dermed var det ingen (også kjent som Ti små negerbarn). De av dåkk som like ein krimroman der du sitte på pinebenken heile veien, e dette bokå for dåkk! Anbefale den virkelig!

Vanskelig å plukke ut ein favoritt blant alle romanene og novellene om Poirot. Men ska d ver ein, må d ver Mord på Orientekspressen. De aller fleste har antakeligvis hørrt om denne historien og d e ikkje uten grunn. Christie holde på spenningen gjennom heile bokå og Poirot e virkelig på sitt beste. Romanen e blitt filmatisert tre ganger, men d e ikkje vanskelig for meg å sei at den aller beste filmatiseringen blei filma i fjor og blei vist på norsk TV i påsken. Glitrende spelt av David Suchet! 

Legg igjen ein fin tanke